NIEUWS | ||||
BIOGRAFIEGrafisch vormgever, beeldend kunstenaar en typograaf Jurriaan Schrofer was de zoon van Willem Schrofer, één van de eerste abstracte schilders in Nederland. Na de scheiding van zijn ouders neemt zijn moeder hem mee naar Bilthoven waar ze hem naar de Kees Boeke Werkplaats stuurt, een anti-autoritaire, op het individu gerichte, alternatieve basisschool. Onder de extreem principiële leider van het internaat neemt Schrofer zich heilig voor dat hij zich nog maar door één principe laat leiden: geen principes hebben. Wel leert Jurriaan hier de liefde voor drukken en typografie kennen. In eerste instantie wil Schrofer filmregisseur worden. Hij heeft er zeker het talent voor: Ed van der Elsken zou later zeggen dat Schrofers grootste makke was, dat hij deze ambitie niet doorgezet heeft. Maar eind jaren veertig ontmoet Schrofer Dick Elffers en werkt hij enige tijd als zijn assistent. In 1952 treedt Schrofer in dienst bij drukkerij Meijer, waar hij zich volledig verdiept in de Monotype-zetmachine, een ervaring die de basis vormt voor zijn verdere werk. Na Meijer begint Schrofer voor zichzelf, tot hij zich in 1974 als partner/directeur aansluit bij Total Design. Schrofer heeft als docent aan verschillende kunstacademies gewerkt en bekleedde daarnaast talloze bestuursfuncties. Als niet-tekenaar richt Schrofer zich op mathematische vormen. Hij heeft een grote drang naar ordenen en het maken van series, maar is tegelijkertijd absoluut niet bang voor het spontane. Het stramien is belangrijk, maar wordt nooit een keurslijf. ‘Het moet zijn als ademhalen’ zegt Schrofer hier zelf over, ‘een organisch ritme waarmee je zowel kunt fluisteren als kunt schreeuwen.’ Schrofers werk verraadt een grote voorliefde voor typografie. Zijn hele leven heeft hij gezocht naar de grens tussen vorm en functionaliteit van lettertekens. Hij schrok er niet voor terug om het ritme en de visuele relatie tussen de karakters ten koste te laten gaan van de leesbaarheid. Woorden worden onder zijn handen autonome objecten. Aan het einde van zijn carrière voegt Schrofer zelfs nog een derde dimensie aan de lettertekens toe, door zijn letters half uit te snijden waardoor ook licht en schaduw een rol gaan spelen.
ONDERSCHEIDINGEN1956 - H.N. Werkmanprijs1961 - H.N. Werkmanprijs 1963 - G.J. Thiemefonds 1965 - Rizzoliprijs 1967 - Advertentie-jaarprijs, Genootschap voor de Reclame 1970 - Rizzoliprijs 1975 - Ridder in de Orde van Oranje Nassau 1987 - Bührmann-Ubbens papierprijs TENTOONSTELLINGEN1983 - Ontwerp Total Design1983 - Het konstante streven 1984 - Teksten in papier 1984 - Papierplastieken 1986 - Papierkunst 1987 - Onvolmaakt Geheugen PUBLICATIES'Grafische Vormgeving in Nederland. Een eeuw', 1993, 229 pagina's, door Kees Broos, Paul Hefting, Alphen aan den Rijn, ISBN 90 6113 902 3'Onvolmaakt Geheugen', 1988, door Jurriaan Schrofer, K Schippers, Onbekend, ISBN 90-71180-11-5 'Jurriaan Schrofer', 1972, door Elisabeth M. Lampe-Soutberg, pseudoniem: Bibeb, Nijmegen |
1926, Den Haag
1990, Amsterdam Total Design ZIE OOKArchief Jurriaan SchroferOBJECTEN (WILLEKEURIG)Pak proost, Over verpakking met Proost pratenEric P. Polten, Critique of the psycho-physical identity theory [ontwerp]J.C. Hoorweg, Protein-Energy Malnutrition and Intellectual Abilities, a study of teen-age Ugandan childrenMargaret L. Arnott, Gastronomy. The anthropology of food and food habitsAn historical atlas of China |