NIEUWS | ||||||||||||||||
SAMENVATTINGBenno Wissing (1923-2008) werkte als schilder, tekenaar, decorontwerper en graficus maar koos er uiteindelijk voor om zich toe te leggen op het ontwerpvak. Hij vond de beeldende kunst te geïsoleerd en was van mening dat je als ontwerper meer voor de samenleving kon betekenen. Veel van zijn opdrachtgevers kwamen uit de (Rotterdamse) culturele sector. Zo verzorgde hij van 1949 tot 1969 het drukwerk en de tentoonstellingsinrichtingen voor het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam en werkte hij voor het Rotterdams Ballet Ensemble, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, theatercomplex De Doelen en Ahoy. In 1963 was Wissing betrokken bij de oprichting van Total Design. Daar was hij verantwoordelijk voor onder andere de bewegwijzering van Schiphol, het beeldmerk van de Steenkolen Handels- Vereeniging en de gehele huisstijl van PAM. Na zijn vertrek bij TD in 1972 begon Benno Wissing met ex-Total Designers Hartmut Kowalke, Anne Stienstra en John Stegmeijer zijn eigen bureau; W.K.S.S. Benno Wissing vertrekt in 1978 naar de USA om te gaan doceren op de Rhode Island School of Design. Hij bleef ook ontwerpen: tot 1980 nog voor W.K.S.S., daarna in de VS. Na een teleurstellende samenwerking met Malcolm Grear, begon hij een succesvoller bureau met Peter Gengler: de Wissing Gengler Group, Inc. Uit die tijd komen onder meer de ontwerpen voor de bewegwijzering voor de RI Public Transport Authority in Providence. Het archief van Wissing werd een jaar na zijn overlijden overgedragen aan het NAGO. Het bestaat uit 62 dozen en affichemappen. INHOUDHet archief van Benno Wissing beslaat de periode 1923-2008. De begindatum wordt bepaald door zijn geboortekaartje. Zijn eerste werken dateren uit 1945 maar in het archief is daarvan alleen beeldmateriaal aanwezig. Vanaf 1949 tot 1999 bevindt zich werk van Wissing in het archief. Na 1999 gaat het met name om correspondentiestukken en publicaties. Het grootste deel van het archief bestaat uit bewijsexemplaren (klein drukwerk, boeken en affiches).Daarnaast zijn er schetsen en correspondentiestukken. Opvallend is de grote hoeveelheid beeldmateriaal, met name dia’s. In het archief bevinden zich ook publicaties over het werk van Wissing en een aantal publicaties geschreven door Wissing. Administratieve stukken zijn in mindere mate aanwezig. Totaal zijn 302 objecten en 277 dossiers beschreven. Het archief is verpakt in 62 dozen en affichemappen. Dit betreft voornamelijk de standaard liggende doos nr.186 (23 stuks) en de kleine prentendoos doos nr. 169 (18 stuks).
BEWERKINGHet archief van Benno Wissing werd in 2009-2010 beschreven, opnieuw verpakt en gefotografeerd. De beschrijving is ingedeeld in vier hoofdrubrieken. Het grootste deel van het archief wordt gevormd door materiaal dat met opdrachten te maken heeft. Al dit materiaal is ondergebracht in de hoofdrubriek Loopbaan. Deze rubriek is onderverdeeld in zes subrubrieken die de loopbaan van de ontwerper volgen, namelijk de verschillende bureaus waar hij achtereenvolgens werkzaam was en de tijd dat hij als zelfstandig ontwerper werkte. Daarbinnen bevinden zich subrubrieken per opdrachtgever zodat alle stukken die met één bepaalde opdracht te maken hebben bij elkaar zijn beschreven. De overige hoofdrubrieken zijn: Niet-opdrachtgebonden stukken, Publicaties en Beeldmateriaal. De rubriek Niet-opdrachtgebonden stukken betreft zeer uiteenlopend materiaal dat onderverdeeld is in verschillende subrubrieken zoals Correspondentie en financiële stukken, Docent- en bestuursschappen en Publiekeonderscheidingen. PUBLICATIES'Benno Wissing : grafische en ruimtelijke ontwerpen', 1999, door Museum Boymans Van Beuningen, Nai publishers'Benno Wissing', 1993, door Ben Bos, Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers BNO 'Benno Wissing. Oeuvreprijs 1996 Stichting Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst', 1996, door Paul Hefting, Ekspress.zo 'Benno Wissing (deel 4 in de reeks Roots)', 2006, aflevering deel 4, door Ben Bos, [Z]OO Producties |
OVERZICHT ARCHIEF BENNO WISSING |