ga terug naar de NAGO homepage   NIEUWS
archiefnr.: 3
begin datum: 1946
eind datum: 2002
omvang: 48 dozen en affichemappen
archiefvormers: Jan Bons, Studio Bons
conditie:

Het archief verkeerd in overwegend goede staat, maar met name de affiches uit de eerste drie decennia van het archief zijn erg kwetsbaar.

SAMENVATTING

Jan Bons meldt zich in 1934 aan bij de de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag omdat hij tekenleraar wil worden. Hij krijgt les van o.a. Schuitema en Kiljan, maar op aanraden van Paul Citroen gaat hij in 1937 naar de Nieuwe Kunstschool in Amsterdam, waar op een totaal andere en voor die tijd zeer vernieuwende manier wordt lesgegeven. Bons ontmoet hier toekomstige collega’s als Otto Treumann en Benno Premsela. Hij krijgt les van Hajo Rose die hem het vak reclametekenen leert. De Tweede Wereldoorlog betekent voor Jan Bons dat hij moet onderduiken. In deze periode geeft hij allerlei drukwerk uit in eigen beheer, zoals tijdschriften voor de illegaliteit en vertalingen van Kafka. Na de oorlog ontmoet hij Gerrit Rietveld en met hem werkt hij tot diens dood in 1964 regelmatig samen. Jan Bons is een veelzijdig kunstenaar, er zijn weinig disciplines in de beeldende kunst die hij niet beheerst. Aan zijn grafische vormgeving is deze veelzijdigheid goed te zien. Zijn afficheontwerpen tonen de durf en de onafhankelijkheid van een kunstenaar. Het zijn heldere en intrigerende verschijningen met een vrije, ongedwongen typografie. Vanaf 1962 richt Bons zich vooral op theateraffiches, zoals voor Toneelgroep De Appel en Toneelgroep Studio. Bons kan het zich permitteren om een volledig onafhankelijke positie in te nemen; hij kiest zijn opdrachtgevers uit en geeft liever een opdracht terug dan concessies te doen waar hij niet achter staat. Vanaf 1990 ontwerpt Bons de affiches voor het International Documentary Film Festival Amsterdam. Het archief van Jan Bons is door NAGO in 1995 in bruikleen genomen. Het bestaat uit 17 prentendozen en 23 affichemappen en tekeningendozen.

INHOUD

Het archief bestaat grotendeels uit kalenders en affiches. De kalenders zijn ontworpen in opdracht van Ph. van Ommeren en beslaan de periode 1962-1990. De affiches beslaan meerdere opdrachtgevers en een grotere periode (1946-2002).

In totaal is het archief beschreven in 293 objecten en dossiers.

BEWERKING

De registratie van de affiches heeft plaatsgevonden in het jaar 1998. In 2002 zijn de kalenders beschreven. In 2009 heeft een nabewerking van het archief plaatsgevonden.

Het archief is opgedeeld in drie hoofdrubrieken: Affiches, Kalenders en Klein drukwerk. De kalenders zijn ontworpen in opdracht van Ph. van Ommeren. De affiches zijn voor meerdere opdrachtgevers ontworpen. Bij meer dan één object en/of dossier per opdrachtgever is besloten hiervoor een aparte subrubriek aan te maken.

PUBLICATIES

'Paul Citroen en het Bauhaus. Herinneringen in woord en beeld door Paul Citroen', 1974, door Kurt Löb, Bruna & Zoon
'Jan Bons, affiches', 1975, Museum Fodor
'Jan Bons - ontwerpen in vrijheid', 2008, 94 pagina's, door Lex Reitsma, Paul Hefting, Uitgeverij De Buitenkant
 

OVERZICHT ARCHIEF JAN BONS